De schrijvers en regisseur denken na over seizoen 2 (foto: Duncan Wijting)

Vanaf eind januari tot en eind december 2017 speelt het  komische theaterfeuilleton Uut de Hoogte weer in het Der Aa Theater in Groningen. In dit tweede seizoen volgen we een nieuwe familie uit De Hoogte, die een paar deuren verderop wonen.

Het begon een paar jaar geleden allemaal in het hoofd van Jack Nieborg, het idee voor het theaterfeuilleton Uut de Hoogte. Nieborg, die onder andere artistiek leider en regisseur is bij het Shakespeare theater in Diever: “Ik maak doorgaans stukken over dooie mensen, of over gebeurtenissen in het verleden. Ik wilde wel eens iets maken dat in het hier en het nu speelt.”

En zo geschiedde. Nieborg begon met verschillende mensen over zijn idee te praten en het toeval wilde, dat een van die mensen Frank den Hollander was, ook wel bekend als Rooie Rinus, de wederhelft van Pé Daalemmer in het gelijknamige muzikale cabaretduo. Aangezien Den Hollander een van de bedenkers van het feuilleton Mussengang is, ontstond al snel het idee voor een voorstelling in meerdere afleveringen. Jan Veldman, scriptschrijver en onder andere bekend van de regiosoap Boven Wotter, werd gevraagd om samen met Den Hollander het script te schrijven.

Uut de Hoogte is niet alleen zo’n bijzonder concept omdat het uit meerdere afleveringen bestaat, ook de ervaring tijdens de voorstelling is opmerkelijk. Nieborg: “Het publiek zit in het midden. Daaromheen zijn verschillende podia. Het ene podium stelt het huis in De Hoogte voor, het andere  was vorig jaar een huis Haren, en dit jaar een huis in Foxmeer.” Het publiek zit op krukjes, en kan zich dus omdraaien naar de plek waar op dat moment gespeeld wordt. “Verder worden videobeelden vertoond.”

Dat het theaterfeuilleton over echte Groningers moest gaan, stond vast. Dat de Groninger volksbuurt, met als tegenhanger vorig jaar het rijke haren Haren en dit jaar een nieuwe fictieve gemeente in de buurt van Blauwe Stad.

Foxmeer versus De Hoogte, volks versus elite, stad tegenover ommeland dus? Niet helemaal, de ogenschijnlijke tegenstellingen tussen de families leveren de nodige komische situaties op, “maar,”, zegt Veldman: “Meteen wordt al duidelijk dat er vooral ook heel veel overeenkomsten zijn. ” Nieborg: “ze lopen tegen dezelfde problemen aan, maar lossen het anders op. Nou ja, ze voeren dezelfde oplossing anders uit, eigenlijk.”